Vores forælder-til-forælder kontaktforløb

Hos nogle forældre, som har mistet et barn, kan der være oplevelser eller omstændigheder, der fylder særligt meget, og som betyder, at de har et ønske om at tale med andre, som har stået i en lignende situation.

I et forælder-til-forælder kontaktforløb taler du med en af vores uddannede frivillige medarbejdere. Vores frivillige medarbejdere har selv mistet et barn, og vi vil forsøge at matche dig med en frivillig, der kan spejle de oplevelser eller omstændigheder, som fylder særligt meget hos dig.

Formålet med kontaktforløbet

Formålet med et forælder-til-forælder kontaktforløb er at give dig mulighed for at dele erfaringer og tanker i et trygt rum med en frivillig medarbejder, som har mistet et barn under lignende omstændigheder, så du kan finde forståelse for og indsigt i den situation, som du er i.

Alles historie er unik, og derfor kan du ikke forvente, at der er lighedstegn mellem alle aspekter af din og den frivillige medarbejders fortælling, men mange forældre oplever alligevel, at det er rart at tale med en person, som forstår deres følelser, fordi de så hverken skal forsvare eller forklare dem – heller ikke de skamfulde.

Da der er tale om samtaler mellem to mennesker, så er det en forudsætning, at du er åben for at dele din historie og dine tanker med den frivillige medarbejder.

Det kan du forvente

Det skal være trygt at deltage i et forælder-til-forælder kontaktforløb. Derfor er din samtaleperson en uddannet frivillig medarbejder, som selv har mistet et barn. Det er den samme frivillige medarbejder, som du taler med hver gang.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at der ikke er tale om terapeutiske samtaler af professionel karakter, og at den frivillige medarbejder tilbyder en mellemmenneskelig relation og ikke et venskab.

Det praktiske

Forælder-til-forælder kontaktforløb foregår over telefonen og er i udgangspunktet op til fem samtaler, men det kan også være en enkelt samtale. Er der tale om mere end én samtale, så foregår de med ca. to ugers mellemrum.

Det er altid den frivillige medarbejder, som ringer dig op, og naturligvis på et tidspunkt som I aftaler imellem jer fra gang til gang.

En samtale varer op til 45 min, og du bør befinde dig et sted, som er rart for dig at være, og hvor du i rolige omgivelser kan have en uforstyrret samtale, eksempelvis derhjemme.

Det siger forældrene om kontaktforløbet

Hvad sker der, når du har tilmeldt dig et forælder-til-forælder kontaktforløb?

Når vi har modtaget din tilmelding, så bliver du ringet op af en psykoterapeut, som afklarer dine forventninger til forælder-til-forælder kontaktforløbet, herunder de omstændigheder eller oplevelser, som du gerne vil matches på hos den frivillige medarbejder.

Medlemskab

Det er en forudsætning for din deltagelse, at du har et udvidet medlemskab i Forældre & Sorg.

Hvis du ikke allerede er medlem, så kan du tilmelde dig her på vores hjemmeside.